Statlig
kärnverksamhet i förfall
Skatteverket är numera en populär myndighet. Detta beror på
att man arbetat på att ge service till medborgarna. Man kan numera sköta mycket
av kontakterna med verket via datorer eller mobiler, Man kan deklarera via
dessa och andra media och man kan ställa frågor till verket via nätet och få
svar tämligen omgående.
Detta är bra och något jag är mycket positiv till.
I arbetet för att uppnå detta mål, har man arbetat hårt på
att få oss anställda att ge service och ha en positiv attityd gentemot
medborgarna. De är våra kunder och de ska ha snabb och effektiv service. Också
detta håller jag med om, men bara när det gäller sådana arbetsuppgifter som t.ex.
skatteupplysningen, om folkbokföringen, när det gäller att registrera de som
önskar bli företagare, etc.
Nu har emellertid Skatteverket också en annan uppgift och
det är att se till att medborgarna betalar de skatter och avgifter som Sveriges
beslutande församlingar beslutat om. Detta innebär kontroller av olika slag av
medborgarnas deklarationer och underlagen för dessa.
I denna verksamhet anser jag inte att de skattskyldiga är
våra kunder. Här är det i stället medborgaren i gemen som via de lagstiftande
församlingarna är våra kunder. Det är dessa församlingar som ska få de skatter
och avgifter som beslutats om.
Men också i denna verksamhet vill Skatteverkets ledning se
de skattskyldiga som vi kontrollerar som kunder och man sätter upp tidsramar
som t.ex. skatterevisionerna ska hållas inom. Man sätter också, liksom andra
myndigheter, upp antalsmål i kontrollverksamheten.
Därigenom premierar man snabbhet före rättssäkerhetsaspekten.
Naturligtvis slår ledningen alltid ifrån sig och säger att allt ska snabbt ändå
ska ske rättssäkert, men i realiteten blir naturligtvis den senare lidande om vi
satsar på snabbhet.
En annan förlorare kan bli sådana ärenden som är
komplicerade. Dessa tar ju tid att utreda och om vi ska klara många kontroller
väljer man ibland i verksamheten att ta sig an enkla ärenden. Vi kan avstå från
ärenden som kan visa sig handla om ekonomisk brottslighet och i stället välja
enkla utredningar av mer eller mindre bagatellkaraktär.
Detta har jag opponerat mot, vilket inte uppfattas positivt
av ledningen som helst vill ha lydiga tjänstemän som gör som man är tillsagd
och inte klagar eller ifrågasätter.
För något år sedan var förre Riksrevisorn Inga-Britta Ahlenius
gäst i ett intervjuprogram i TV. I programmet var hon mycket kritisk till
svensk statsförvaltning och hur denna styrs.
Hon sade att det är en väsentlig skillnad på att leda en
myndighet och att driva en butik på Storgatan. Med detta menade hon att en
myndighet inte kan drivas efter liknande lönsamhets-och effektivitetskriterier
som ett företag. Tjänstemannaandan måste återupprättas. Tjänsteutövning måste
präglas av oväld och ansvar.
Detta har jag alltid känt. I den myndighetsutövning i form
av skatterevision jag har utövat har jag alltid strävat efter att nå ett läge
där jag känner mig säker på att vi kan fatta ett korrekt beslut oavsett vad
motparten presterat i form av material och utsagor. Detta har ibland tagit tid.
En stor del av detta arbete är också intellektuellt, dvs. det kan likställas
med en brottsutredning där man får söka bevis på olika håll och sedan söka
förstå vad som skett. Det tar tid och framsteg i tankearbetet kan inte stressas
fram med t.ex. tidsramar.
Denna typ av myndighetsutövning som Skattekontroll utgör
innebär ett betydande intrång i den enskildes liv. Taxeringslagen anger:
Skatteverket ska tillse att ärendena är tillräckligt utredda. Den genomgående
strävan måste då vara att utredningarna ska vara så kompletta att det kan
fattas korrekta beslut. Om detta inte är fallet har vi, enligt min uppfattning,
ägnat oss åt myndighetsmissbruk och det är allvarligt och får inte förekomma.
Här tycker jag Skatteverket har trampat i galen tunna, dvs.
försöker efterlika det den f.d. Riksrevisorn kallar att driva en butik på
Storgatan.
Gör om – gör rätt!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar