Summa sidvisningar

måndag 20 oktober 2014


Statlig kärnverksamhet i förfall

Skatteverket är numera en populär myndighet. Detta beror på att man arbetat på att ge service till medborgarna. Man kan numera sköta mycket av kontakterna med verket via datorer eller mobiler, Man kan deklarera via dessa och andra media och man kan ställa frågor till verket via nätet och få svar tämligen omgående.

Detta är bra och något jag är mycket positiv till.

I arbetet för att uppnå detta mål, har man arbetat hårt på att få oss anställda att ge service och ha en positiv attityd gentemot medborgarna. De är våra kunder och de ska ha snabb och effektiv service. Också detta håller jag med om, men bara när det gäller sådana arbetsuppgifter som t.ex. skatteupplysningen, om folkbokföringen, när det gäller att registrera de som önskar bli företagare, etc.

Nu har emellertid Skatteverket också en annan uppgift och det är att se till att medborgarna betalar de skatter och avgifter som Sveriges beslutande församlingar beslutat om. Detta innebär kontroller av olika slag av medborgarnas deklarationer och underlagen för dessa.

I denna verksamhet anser jag inte att de skattskyldiga är våra kunder. Här är det i stället medborgaren i gemen som via de lagstiftande församlingarna är våra kunder. Det är dessa församlingar som ska få de skatter och avgifter som beslutats om.

Men också i denna verksamhet vill Skatteverkets ledning se de skattskyldiga som vi kontrollerar som kunder och man sätter upp tidsramar som t.ex. skatterevisionerna ska hållas inom. Man sätter också, liksom andra myndigheter, upp antalsmål i kontrollverksamheten.

Därigenom premierar man snabbhet före rättssäkerhetsaspekten. Naturligtvis slår ledningen alltid ifrån sig och säger att allt ska snabbt ändå ska ske rättssäkert, men i realiteten blir naturligtvis den senare lidande om vi satsar på snabbhet.

En annan förlorare kan bli sådana ärenden som är komplicerade. Dessa tar ju tid att utreda och om vi ska klara många kontroller väljer man ibland i verksamheten att ta sig an enkla ärenden. Vi kan avstå från ärenden som kan visa sig handla om ekonomisk brottslighet och i stället välja enkla utredningar av mer eller mindre bagatellkaraktär.

Detta har jag opponerat mot, vilket inte uppfattas positivt av ledningen som helst vill ha lydiga tjänstemän som gör som man är tillsagd och inte klagar eller ifrågasätter.

För något år sedan var förre Riksrevisorn Inga-Britta Ahlenius gäst i ett intervjuprogram i TV. I programmet var hon mycket kritisk till svensk statsförvaltning och hur denna styrs.

Hon sade att det är en väsentlig skillnad på att leda en myndighet och att driva en butik på Storgatan. Med detta menade hon att en myndighet inte kan drivas efter liknande lönsamhets-och effektivitetskriterier som ett företag. Tjänstemannaandan måste återupprättas. Tjänsteutövning måste präglas av oväld och ansvar.

Detta har jag alltid känt. I den myndighetsutövning i form av skatterevision jag har utövat har jag alltid strävat efter att nå ett läge där jag känner mig säker på att vi kan fatta ett korrekt beslut oavsett vad motparten presterat i form av material och utsagor. Detta har ibland tagit tid. En stor del av detta arbete är också intellektuellt, dvs. det kan likställas med en brottsutredning där man får söka bevis på olika håll och sedan söka förstå vad som skett. Det tar tid och framsteg i tankearbetet kan inte stressas fram med t.ex. tidsramar.

Denna typ av myndighetsutövning som Skattekontroll utgör innebär ett betydande intrång i den enskildes liv. Taxeringslagen anger: Skatteverket ska tillse att ärendena är tillräckligt utredda. Den genomgående strävan måste då vara att utredningarna ska vara så kompletta att det kan fattas korrekta beslut. Om detta inte är fallet har vi, enligt min uppfattning, ägnat oss åt myndighetsmissbruk och det är allvarligt och får inte förekomma.

Här tycker jag Skatteverket har trampat i galen tunna, dvs. försöker efterlika det den f.d. Riksrevisorn kallar att driva en butik på Storgatan.

Gör om – gör rätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar