Summa sidvisningar

måndag 20 januari 2020

Censurerad

De sista två månaderna av min anställning på Skatteverket innan jag pensionerades, försökte jag roa kollegorna med några skrivna alster om händelser som jag upplevt under mina anställningsår. Jag valde att benämna dem Hågkomster I - X.
Skatteverkets intranät innehöll ingen naturlig plats för dylika utgjutelser, så jag använde intranätets debattforum som alla kollegor kan läsa.
Av de många meddelanden och kommentarer som nådde mig efter varje publicering kunde jag konstatera att den absolut övervägande delen av respondenterna var mycket positiva.
Jag konstaterade alltså att jag lyckats i min målsättning, vilket gav mig en inte obetydlig tillfredsställelse.
Efter den sista Hågkomstens publicering fanns ett par negativa kommentarer som författats av Skatteverkets egen rövslickare. Denne har gjort sig känd som Husbondens röst i och med att denne i fullkomlig politisk korrekthetsanda städse hurrat för samtliga den högsta ledningens förslag. Nu ansåg denne att min text innehöll nedsättande omdömen och definitivt sådana ord som en sann PK-are knappast skulle uttala eller skriva.
Min avtackning var satt till den 30 maj 2019 och den 28 maj, alltså två dagar dessförinnan fick jag ett samtal från Skatteverkets kommunikationsavdelning i form av en kvinnoröst som frågade om jag hade möjlighet att samtala, vilket jag bekräftade.
Jag upplystes då om att debattforat på intranätet inte var rätt plats för mina alster, att, å andra sidan, någon lämplig plats inte fanns, samt att mitt språk inte var lämpligt.
Jag frågade vem som hade protesterat, men se det ville man inte gå in på. Däremot meddelade man mig att mina alster omedelbart skulle tas bort från intranätet.
Till detta fanns inget att säga.
Dock hann jag få in ett meddelande på intranätet med beskedet att jag censurerats, att jag skulle avgå med pension  två dagar senare samt att jag inte hade önskat vara kvar som anställd på en myndighet , vars företrädare alltid hävdat att Skatteverket har högt i tak, men där jag funnit att golvhöjden också  befanns på en onaturligt hög nivå, varför den reella takhöjden var minimal.
Avtackningen gick bra och min chef förklarade i ett enskilt samtal att denne inte hade uttalat några synpunkter på mina alster.
Jag låter därför nu en större krets ta del av dem. Jag publicerar i ordningsföljd Hågkomster 1 - 7.
Håll tillgodo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar