Summa sidvisningar

måndag 20 januari 2020

Hågkomster 2


Under tidigt 1990-tal hade jag förmånen att få delta i utredningar av upplägg med flygplansleasing.
Bakgrunden var att bolagsskatten skulle sänkas under två år i två steg från 52 procent, först till 40 och sedan till gissningsvis 30 procent.

De stora börsbolagen hade goda tider och önskade minimera sin skattebelastning och skjuta fram vinsterna ett par år för att uppnå en lägre skattebelastning.

Detta föranledde att ett antal stora bolag gick in som kommanditdelägare i kommanditbolag med ett 50 000-kronorsbolag som komplementär. Samtidigt förlängde man kommanditbolagets räkenskapsår från 12 till 18 månader med ny bokslutstidpunkt den 31 december.

Så, i mitten eller slutet av december månad, dvs. den sista av de 18 månaderna i räkenskapsåret, ”köpte” kommanditbolaget på sig en smärre flygplansflotta bestående av vanliga trafikflygplan.
Säljare var oftast amerikanska leasingbolag.

Samtliga flygplan var uthyrda till flygbolag jorden runt som således plötsligt fick betala leasingavgift till kommanditbolaget för hyra ett drygt tiotal dagar i december månad på totalt kanske någon eller ett fåtal miljoner kronor.

”Köpeskillingen” för flygplanen uppgick till någon eller några miljarder kronor som således blev avskrivningsunderlaget. Eftersom nu räkenskapsåret var förlängt kunde man således få en avskrivning med hela 45 procent och om underlaget var i miljardklassen blev det rejäla avskrivningsbelopp.

Om intäkterna var på en miljon kronor och 450 miljoner kronor var avskrivningen så blev underskottet 449 miljoner kronor det taxeringsåret. Detta underskott kunde sedan kommanditdelägarna använda för att reducera deras normala beskattningsbara vinster detta sista år med 52 procent bolagsskatt.

Det var således en mycket lönsam verksamhet.

Frågan var då för Skatteverket om kommanditbolaget verkligen ägde flygplansflottorna eftersom det var kravet för att de skulle kunna företa avskrivningarna.

Det var spännande tider för en ung, vacker och smärt, skatterevisor, med underbara revisonsmöten med lite svettiga storbolagsdirektörer som ombads förklara skälet till att man t.ex. som stort byggbolag skulle köpa en flygplansflotta.

Det harklades och hummades och så undslapp man sig att det ju var mycket viktigt att lära känna den internationella leasingmarknaden! Vi höll masken även om det var svårt.

Vi inhämtade ett mycket stort antal avtal på engelska som var förknippade med ”köpet” och lusläste dessa för att förstå upplägget och kom så småningom fram till att i slutändan, dvs. efter några år skulle de ”köpta” planen återgå till säljaren för ett mer eller mindre förutbestämt pris.

Ett par kollegor företog ett par beräkningar över det ekonomiska utfallet av transaktionerna och fann att vinsten för kommanditdelägarna, förutom den minskade beskattningen, i slutändan skulle motsvara en normal bankränta om pengarna placerats på bank i stället för i en flygplansflotta.

Vi upptäckte under arbetet också att uppläggen var double dip- eller tripple dip-transaktioner.

Innebörden av detta är att förutom de svenska kommanditbolaget kunde också användarna dvs. flygbolagen som flög planen och i vissa fall också säljarna företa avskrivningar på samma flygplan. 

Världens skattebetalare var viktiga flygplansfinansiärer.

En lustig episod inträffade under arbetet. Genom en slumpens skörd lyckades några kollegor i Norrland, under en revision hos en kommanditdelägare, komma över en skrivelse från en av de mer framstående skatterådgivarna. Skrivelsen utgjorde ett svar på en förfrågan från kommanditdelägarna hur de skulle förfara för att slippa skattetillägg om Skatteverket skulle neka dem underskottsavdragen från dessa kommanditbolag.

Skatterådgivaren skrev att de i mer eller mindre luddiga ordalag skulle nämna att bolagen var kommanditdelägare i kommanditbolag som ägde flygplan. En formulering minns jag dock ordagrant ur skrivelsen:
”..ty, för den händelse Skatteverket får klart för sig den fullständiga bilden, kommer värdeminskningsavdraget med all sannolikhet att vägras.”

Kort därpå fanns i den illustra skriften Svensk skattetidning, en artikel av samme skatterådgivare, i vilken denna meddelade att Skatteverket har helt ute och cyklade när vi ville vägra underskottsavdragen för dessa kommanditdelägare.

Detta gav åtminstone mig en viktig lärdom om hur våra motpartskonsulter arbetade.

Skatteverket fattade så beslut att vägra underskottsavdragen, vilka överklagades av kommanditdelägarna. Vi förlorade i läns- och kammarrätterna.

Ett knappt tiotal år därefter satt jag en sommarkväll och såg TV-nyheterna, när det plötsligt meddelades att Regeringsrätten fattat beslut i flygplansleasingmål och vägrat delägarna underskottsavdrag. Regeringsrätten hade företagit s.k. genomsyn och funnit att det hela rörde sig om lånetransaktioner, vilket alltså innebar skattehöjningar i flermiljardersklassen. Vi hade alltså rätt i vår bedömning och vann alltså!

Tyvärr hade Skatteverkets taxerare på myndigheterna runt om i landet inte följt upp våra beslut i alla delar de följande taxeringsåren och då var det för sent att korrigera dessa. Detta var ju lite pinsamt, speciellt som vi blev varse att kommanditdelägarna i sina årsredovisningar de följande åren företagit reserveringar för tillkommande skatt till följd av de då pågående processerna.

Där visade myndigheterna alltså en allvarlig brist på konsistens. Men nu sedan vi blivit en enda myndighet är ju det problemet ur världen!!!

Under denna period beslöts om ett löneavtal där en miljonbonuspott hade avsatts för att premiera goda insatser inom verket.

Så, i början av 2 000-talet, var jag tjänstledig för arbete i ett EU-projekt i Bosnien & Hercegovina. Då upptäckte jag ett år i januari månad att jag fått en summa insatt på mitt bankkonto. Kul tänkte jag, men så när en likadan summa också landade på kontot i februari, blev jag fundersam och undersökte det hela och fann att pengarna kom från Skatteverket.

Jag skrev därför ett e-postmeddelande till Skattechefen i Stockholm, i vilket jag tackade för pengarna som jag antog var utbetalningar av ur den bonuspott som avtalats och som jag äntligen fått del av som en följd av det lyckosamma arbetet med flygplansleasingen.

Svaret kom snabbt. Betala omedelbart tillbaka pengarna!

Aldrig får man vara nöjd!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar